Kollane linn Izamal

Guugeldades Yucatani poolsaare kohta, jäävad lisaks väga populaarsetele randadele (Cancuni, Playa del Carmeni, Akumali ja Tulumi rannad) silma kolm sihtkohta: kollane linn Izamal, Chichen Itza püramiid (üks maailma seitsmest imest) ning roosad järved Las Coloradases. Otsustasime käia kõiges kolmes ja selleks rentisime auto. Auto rent (keskmise suurusega Chevrolet, ei midagi fancyt) läks maksma 260 eurot nädalaks. Lisaks 70-eurone kirves lapse turvatooli eest, mis polnud mingi super…pigem meenutas beebitooli, aga tundus siiski turvalisem, kui tavalise turvavöö kinnitamine üle lapse kaela. Mehhikos suhtutakse paljudesse asjadesse palju kergemalt ja ka laste ohutus liikluses pole erand. Näiteks just täna nägime ühte väga rõõmsat isa vedamas oma pisipoega süles 🙂

Autoga saime käia lähedal asuvates Tulumis ja Akumalis, aga need kolm sihtkohta otsustasime teha läbi kahe päevaga. Esimene päev jäi Izamali päralt. 200-kilomeetrine sõit sujus ilusasti. Teed on üsna heas seisus, ebamugavust lisab vaid massiline lamavate politseinike kasutamine igas asulas, mis tee peale jääb. Sõidu käigus avastasime, et osa teest on tasuline, küsiti veidi üle 200 peeso ehk umbes 10 eurot.

Tegime Oliviaga ka väikese video Izamalist:

Esimene mulje oli, et oot-oot…kus siis kollane linn on? Izamali reklaamitakse kui linna, kus kõik majad on kollased. Sõitsime siis GPS-i ga ning mingi hetk pidime justkui Izamalis olema, aga kollaseid maju ei paistnud kuskilt. Sõitsime veidi veel ringi ja mingi hetk oli kollaseid maju juba rohkem. Ühesõnaga – kollane on vaid vanalinn ja sedagi mitte 100%. Mõni maja on eest kollane, tagumine külg juba teist värvi. Kui astud paar sammu vanalinnast välja, siis kohe kaob ka müstilise kollase linna aura 🙂

Aga vaatamata sellele tüngale linn meile meeldis. Positiivse meeleolu loob kohe see, kui saad maitsvalt süüa 🙂 Parkisime auto ära ja läksime kohe söögikohta otsima. Restoran “Los Mestizos” pakkus väga maitsvaid sööke, viisakat teenindust ja Oliviale meeldis ka see, et koht oli väga puhas. Meile nii meeldis seal, et otsustasime ka õhtust süüa samas kohas.

Teiseks, me saime Izamalis väga odava majutuse – 24 euroga (I shit you not!) ülisuure toa kesklinna hotelli, kus sai parkida sisehoovi. Departamentos X`Kanlol on koha nimi, jätke meelde 😉

Kui majutuses on double või king size voodid, siis Mika saab endale megasuure voodi ja me Oliviaga saame sama suure kahe peale 🙂

Kolmandaks, vanalinna osa on tegelikult väga armas. Kollaseid maju on tõesti palju ja need on heas seisus.

Neljas positiivne avastus oli kohalik püramiid. Olin küll lugenud, et linnas on kuskil ka ilus püramiid, kuid selle avastamine oli tõesti kihvt. Kõnnid keset kollaseid maju ja järsku on värav, kus pikk trepp viib kõrgemale.

Üles jõudes avastad aga enda ees suure püramiidi. Kinich Kakmó on tegelikult Yucatani poolsaare ja kogu Mehhiko üks suurimaid püramiide ja selle külastamine (eriti võrreldes Chichen Itzaga) on võrratu: maksma ei pea, rahvast on väga vähe (eriti äripäevadel) ja tippu saab ronida. Nii et kindlasti soovitame!

Kirsiks tordile oli kohaliku kloostri külastamine. Peaaegu 500 aastat vana klooster on muidugi ka kollast värvi ja kui me jõudsime sinna õhtusel ajal, siis loojava päikese kollane valgus segunes kloostri kollase värviga ja see oli väga soe, ilus ja mõnus õhtu. Olivia maalis, meie Mikaga ajasime juttu Chiapase noorte hipidega ja pärast mängisime ning me kõik koos nautisime Izamali ja üksteise seltskonda.

Chiapases elanud ning nüüd rändavad kunstnikud, kellel on maailma ilusamad hambad. Oeh, kadedaks teeb 🙁

Kloostrisse sisse me ei läinud, aga mulle tundub, et enamus inimesi tulebki nautima kloostri suurt sisehoovi. Wikipedia järgi on see suuruselt peale Vatikani teine aatrium.

Vasakul fotol päike loojumas, paremal fotol hetk hiljem juba pimedas ja nautimas kloostri imeilusat vitraaži.

Julgeme kindlasti soovitada külastada seda linnakest. Päev-kaks on siin väga hea aega veeta.

Ja lõpetuseks mõned huvitavad faktid Izamalist:

• Uurisin kohaliku kaupmehe käest, kuidas ja miks siis linn kollaseks sai. Pedro rääkis, et umbes 60 aastat tagasi linnavalitsus otsustas, et turistide meelitamiseks oleks hea mõte värvida kesklinn kollaseks. Koledad reklaamid majade seintelt kästi maha võtta ja asemele anti purgid kollase värviga 🙂 No ja toimib täiega. Turistid käivad ja külastavad hea meelega seda linna.
  • Kohalikud räägivad lisaks hispaania keelele ka maiade keelt ja enamikus peredest on see esimeseks keeleks.
  • Väga sõbralikud Izamali elanikud võivad olla ka ka karmid, kui vaja. 1975. aastal kirjutasid linnaelanikud valitsusele, et kohalik võim on korrumpeerunud. Paraku valitsus ei reageerinud kuidagi avaldusele. Selle peale otsustas linnarahvas võtta võim enda kätte ning ühel päeval leiti linnapea surnuna linnaväljakul, kivihunniku all. Ju siis Izamali inimestes on tõesti piisavalt maiade verd, sest vanadel aegadel ohverdati Kinich Kakmó püramiidi tipus siis, kui elu polnud piisavalt hea. Seekord ohverdati linnaväljakul. Valitsus saatis linna armee ja uurijad, kuid ühtegi süüdlast ei leitud :/